Superbeschermer : antioxidanten

Antioxidanten zijn 1 van de belangrijkste beschermers van ons lichaam, het is van belang dat we er genoeg van binnen krijgen door gevarieerde voeding. In dit artikel ga ik uitleggen wat antioxidanten zijn, wat ze doen en in welke voedingsproducten ze zich bevinden.  

Antioxidanten zijn 1 van de belangrijkste voedingstoffen die ons lichaam nodig heeft. Het is een verzamelnaam voor vitaminen zoals C en E en ook spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen.

Ze beschermen ons tegen vrije-radicalen die in ons lichaam ontstaan. Vrije-radicalen zijn agressieve stoffen die cellen en weefsel kunnen aantasten, die ontstaan bij een oxidatieproces in het lichaam. Door het aantasten van cellen of weefsel kunnen ziektes ontstaan zoals kanker of hart- en vaatziekten. Het eten van antioxidanten kan op langere termijn een positief effect hebben op de ontwikkeling van dit soort ziekten. Ondanks dat de vrije-radicalen slechte eigenschappen hebben zijn ze ook onmisbaar in het lichaam, ze schakelen ook slechte bacteriën uit.

het woord antioxidant zegt het al, ze werken het oxidatie proces tegen. Nu is het oxidatieproces een heel normaal iets in het lichaam, de zuurstof bindt vervuiling van bijvoorbeeld (sigaretten) rook, een ongezond dieet of chemische stoffen die je dagelijks binnen krijgt. Dit proces heet ook wel roesten. Het voordeel is dat je het roesten in je lichaam kan vertragen door je levensstijl aan te passen. Antioxidanten zorgen ervoor dat het roestproces langzamer verloopt.

Antioxidanten hebben ook invloed op het verouderingsproces, met name op de huid. Antioxidanten bevechten de vrije-radicalen die het bindweefsel van de huid kunnen aantasten, daardoor zal de huid minder snel verouderen en zijn elasticiteit behouden waardoor je ook minder rimpels krijgt. Nu zijn antioxidanten geen wonder tegen ouder worden dus je volproppen zal helaas geen oplossing zijn maar vertragen van het proces lijkt me al een goed begin.

Antioxidanten bevinden zich in groenten en fruit, noten, volkoren producten, gevogelte, olijfolie en misschien wel het aller leukste, het zit in chocolade ! (wel de gezonde variant natuurlijk ;P probeer een raw-vegan-chocolate)
Je vindt ze in bijvoorbeeld : bosbessen, druiven, rozijnen, granaat appel, aardbeien, spinazie, broccoli, bieten, boerenkool, rode uien, aubergine en natuurlijk nog veel meer producten.

Je kan ook te veel van het goede binnen krijgen, met te veel antioxidanten verstoor je het evenwicht tussen vrije-radicalen en de antioxidanten. Dus doe rustig aan met de vitamine pillen. Het beste wat je kunt doen is de antioxidanten uit je voeding halen, dagelijks krijg je met een gevarieerd dieet genoeg binnen.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *