10 Healthy tips !

Oeff wat gaat de tijd snel, we zitten alweer in Februari ! voor de meeste mensen wordt het nu toch wel erg lastig om de goede voornemens door te zetten. Maar geeft nog niet op !  Hieronder beschrijf ik uitgebreide tips die 2018 alsnog een gezonder jaar gaan maken.

 

1. Blijf weg bij witte producten. 

Wit meel, wit zout, witte suikers en wit vet worden ook wel de witte dood genoemd. Deze bevinden zich in de bewerkte producten. Denk aan wit brood, geraffineerde suikers in snoep of simpelweg keukenzout.

Wit zout in grote hoeveelheden berooft het lichaam van Kalium
. Het gebrek aan Kalium kan resulteren in symptomen als geheugenverlies,  mentale verwarring, vocht vasthouden, gewichtstoename en hartkloppingen. Ga als vervanging voor Himalaya zout of zeezout.

Witte suiker verbruikt de noodzakelijke zuurstof uit uw cellen. Door suiker raak de alvleesklier overbelast waardoor er teveel insuline verbruikt wordt en dat zorgt voor de welbekende suikerziekte. Voor de vertering van suikers, zowel natuurlijke als geraffineerde is het vitamine B-complex, calcium en magnesium nodig. In natuurlijke suiker zitten genoeg van deze voedingstoffen om het lichaam te helpen met de vertering. geraffineerde suikers hebben deze niet en zullen de vitamine B-complex uit het zenuwstelsel en de calcium/magnesium uit de botten halen. Zenuwen raken geïrriteerd en het resultaat van een tekort aan calcium is botontkalking ook wel osteoporose genoemd. Kies daarom voor de natuurlijke suikers zoals agavesiroop of kokosbloesemsuiker.

Uit het witte meel waar wit brood van wordt gemaakt zijn de 22, van nature aanwezige, vitaminen en mineralen systematisch verwijderd. Er zit dus niks meer in dan alleen maar nutteloze calorieën. Kies liever voor volkoren brood of ga voor een havermout ontbijtje.

Wit vet komt voornamelijk voor in dierlijke producten met name in het vlees en eieren. Dit is verzadigd-vet en bevat een hoog cholesterol. Een te hoog cholesterol draagt bij aan hart- en vaatziekten, beroertes en kanker. Maar er bestaan ook natuurlijke vetten. Avocado, noten, zaden en nog veel meer producten zijn onverzadigde vetten, deze zorgen ervoor dat het lichaam goed kan functioneren. Ze helpen bijvoorbeeld mee in de hersenen en bij het verteren van voedsel.

2. Laat frisdranken staan en stap over op water. 

Lijkt me duidelijk aangezien het suikerverhaal van hierboven. Daarbij heeft water op zichzelf onvoorstelbaar veel gezondheidsvoordelen. Het heeft effect op de hersenfunctie, je energieniveau, het stilt de honger, goed voor een gladde huid en ga zo maar verder. Drink minimaal 1.5ltr per dag en je zal het verschil merken. Ben je niet zo van de smaak van water, gebruik wat citoen sap, fruit of een natuurlijke suikervrije limonade voor een lekkere smaak.

3. Beweeg ! 

Obvious, maar het hoeft echt geen uitgebreide sport sessie te zijn ! ga een rondje wandelen met je hond of een vriend(in), dans een rondje door de kamer, pak de fiets ipv. de auto. Deze kleine aanpassingen maken al verschil. Het is beter voor je concentratievermogen, het werkt mee aan gewichtsverlies en het is ook nog eens super relaxend.

 

 

 

4. Schrijf 3 dingen op waar je dankbaar voor bent.

Je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je fysieke gezondheid, pak een schriftje en doe dit dagelijks. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn ! je familie, een goed cijfer op school, het lekkere eten wat je hebt gemaakt die dag of dat er überhaupt weer een nieuwe dag is gekomen. Als je dit een tijdje hebt gedaan en je voelt je een keer wat minder blij, kan je terug kijken en er hopelijk weer nieuwe motivatie uithalen.

5. Drink dit gezonde ochtend-mix-drankje. 

Het is een super healthy mix van : heet water, een schijfje citroen, 1 eetlepel appelazijn, 2 schijfjes gember, 1 theelepel kurkuma poeder en een sprinkle cayennepeper en kaneel. Ik geef toe, het is niet makkelijk om weg te drinken maar dit detox-drankje geeft je de benodigde ochtend boost die je nodig hebt !

6. Start de dag gezond !

Een gezonde start zet de lijn voor de hele dag. Als je begint met een ontbijtje vol met goede voedingstoffen zit je 1 : langer vol en 2: je bent minder snel geneigd om iets ongezonds te pakken omdat je de dag niet wilt “verpesten”. Ga voor een havermoutje, een schaaltje yoghurt met natuurlijke granola of een toast met pindakaas en banaan.

 

7. Wees niet te streng voor jezelf. 

gezond leven is niet altijd even makkelijk, de verleiding ligt op elke straathoek. Als je een keer iets ongezonds eet vergaat niet direct de hele wereld ! Ik spreek uit ervaring: als je jezelf altijd van alles ontzegt is dat op een gegeven moment het enige waar je nog aan kan denken, en logisch als het dan ‘fout’ gaat. Gun het jezelf zo nu en dan en geniet er dan met volle teugen van en pik daarna de draad gewoon weer op.

8. Vitamine pillen.

In deze maatschappij, bevat het voedsel lang niet zoveel vitaminen meer als een paar 100 jaar geleden. Dit komt omdat er veel te snel wordt geproduceerd  en de bodems daardoor lang niet zo goed meer zijn, laat staan alle troep die ze op de producten spuiten. Hierdoor ontstaat er al snel een tekort aan vitaminen in je lichaam. Voor een op en top fit gevoel is het van belang dat de tekorten worden aangevuld. Een vitamine-complex is altijd goed als aanvulling, ben je vegetariër/veganist denk dan ook aan je vitamine B12 deze krijg je namelijk weinig tot niet binnen aangezien deze alleen te vinden is in dierlijke producten. Daarbij is een omega 3-6-9 ook erg goed om vetzuren aan te vullen. In Nederland krijgen we niet veel zon dus met name in de winter is het verstandig om vitamine D bij te slikken, dit kan je een winter depressie besparen.

9. Neem voldoende rust. 

Rust is net zo belangrijk als bewegen, je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Een goede nachtrust van gemiddeld 8 uur houd je scherper gedurende de dag, je bent positiever, je hebt minder honger, je bent minder vaak ziek en zo zijn er nog meer voordelen! Mensen die minder slaap krijgen hebben meer kans op een burn-out. Kan je moeilijk in slaap komen? denk er dan over na om valeriaan te slikken voor bedtijd, het is een natuurlijke rustgever en zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt. Houd je elektronica ook zover mogelijk van je bed vandaan. Het zorgt niet alleen voor minder straling, je hebt ook minder afleiding. Je merkt vaak al snel dat je toch nog even een whatsappje wil versturen of nog even dat ene YouTube filmpje wil kijken en dan tot midden in de nacht naar filmpjes over niezende pandaberen zit te kijken. Het licht van je telefoon zorgt er voor dat er geen melatonine wordt aangemaakt en waardoor je dus niet in slaap kunt komen.

 

Dit waren mijn (wat uitgebreidere) tips om jouw gezonde levenstijl van een goede start te voorzien. Nog 1 laatste tip : probeer niet alles te snel te willen doen, het heeft even tijd nodig om aan nieuwe dingen te wennen. Als je te snel gaat ben je ook eerder geneigd om er mee te stoppen. Heel veel succes !

Liefs Sarah.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *